אמונת חכמים בימי הקורונה

חני היא אשה צעירה בשנות העשרים לחייה. כל שנה ורבע, שנה וחצי נוסף ילד למשפחה, מה שהביא לכך שהיא כבר אם לששה ילדים. או כמו שזה במחשבתה: “אם לששה, כן ירבו”.
בן זוגה משתייך לחסידות שנודעת בימים אלה כחסידות שמקפידה באדיקות על הוראות משרד הבריאות ומחמירה אף מעבר לזה. למי שבעניינים אין צורך לפרט, ולמי שצריך לפרט, שם החסידות לא יאמר כלום.
יום אחד נודע לאיש שהוא היה בקרבת חולה מאומת.
קשה לתאר את הימים הבאים ואת הקושי הגדול שהם נשאו בחובם.
ששה קטנטנים, פה צורחים, שם מחייכים, מבקשים ותובעים. הכל נופל על כתפיה של חני.
בן הזוג נמצא כאן ממש קרוב, שומע הכל, יכול לעזור.
אבל לא.
הוא בבידוד.
כמה היו רוצים להחליק פינה פה ושם, אבל חזקה עליהם מצוות הרבי.

וזה לא קל. מסביב, משפחה ושכנים, כמעט כולם “חוגגים”. מסכות? מי שמע?!
חולי קורונה מאומתים או סתם מחוייבי בידוד מסתובבים חופשי ללא מסכות, אפילו לא מתביישים לספר את זה.
בשביל מה כל הזהירות וההקרבה אם פתאום באמצע שיחה מתברר לך שהחברה שאת מדברת איתה – חולה בקורונה?

חני משתפכת בשיחה עם ביילי, ידידתה משכבר השנים, מספרת על הקשיים, ומתחילה להרצות בלהט את משנתה הסדורה בענין:
“זה ברור שכל הסיבה שהקדוש ברוך הוא הביא את הקורונה לעולם, זה כדי להעמיד אותנו בנסיון של “אמונת חכמים”. הנה, תראי כמה לא קל לי. ומהצד השני, קחי את חסידי אותו האדמו”ר שנודעו “לתהילה” בזלזולם הגורף בכל הנחיות הריחוק. הקורונה עושה בהם שמות. אנשים מבני הקהילה נמצאים במצב קשה, כבר היו כמה לוויות. הנה, בלוויות עצמם ניתן לראות את הרבי ומלוויו עומדים בצפיפות ללא מסכות.
בשבוע הקרוב עומדת להיות חתונת נכדו של האדמו”ר, החגיגות הולכות להתחיל ממוצאי השבת.
ובמהלך כל השבוע, אולמות דחוסים בכל רחבי הארץ יתמלאו בחוגגים. כל זה לאחר שהם קוברים את מתיהם. בלי לדבר על מתים נוספים שאינם מבני הקהילה, אבל מתו לכאורה בגלל קידוש שם רבם.
כמה טונות של “אמונת חכמים” צריך בשביל להמשיך לשמוע לאדמו”ר כשהוא נראה כל כך טועה.
ברור שבזה אנחנו צריכים להתחזק!
רק לכן הביא עלינו ה’ את נסיון הקורונה”.
נאום חני.

***

כאשר רב מסויים הורשע בכך שאנס נשים, רבים מחסידיו נטשו אותו ככל שראו אותו עושה בפרהסיא עוד ועוד מעשים לא ראויים ועובר על דברים שהתקבלו כאיסורים גמורים.
עם כל זה חלק מחסידיו עדיין דבקים בו.
חני לא הבינה אותם. היא תמיד תוהה עליהם איך ניתן להמשיך להאמין ברב שנוגע כך בנשים?!

***

מי מוכן לתהות במקומי באוזניה של חני, מה ההבדל בין אנס לרוצח?
עד היכן מגיעה “אמונת חכמים” ומהיכן מתחילה “שבתאות”?
האם בסוף זה רק הבדל בין אדמו”ר מהמיינסטרים לרב מקהילה אאוטסיידרית?

אם כבר תדברו איתה, אשמח אם תלבנו קצת יותר את הנושא, ותשאלו מה הדין לגבי רב שבגלל ההנחיות שלו להמנע מבדיקות בהריון ועוד הנחיות רפואיות דומות? האם ללכת אחריו זאת שבתאות או אמונת חכמים?
ומה דינו של אדמו”ר או רב שסתם מאמלל את השואל, ובגלל קריזה כזו או אחרת, מונע ממנו ללכת להתפרנס. בין אם זה בגלל מקום עבודה ספציפי ובין אם במישור העקרוני.

תשאלו בשבילי את חני, מה לעזאזל ערכי בערך הזה שנקרא אמונת חכמים?
מהי בכלל מהות האמונה הזאת, הרי חסיד בעלזא לא מצפה שחסיד קרלין יקשיב לרב מבעלזא מכח אותה אמונת חכמים.

אמונת חכמים אומרת, סגור את השכל ולך כעיוור אחרי מישהו שאין בו כלום מלבד זה שסבא של סבא שלך החליט להיות תלמיד של סבא של סבא שלו.
אסור לך להרהר או לערער אחריו, כלום.
ולא, אין בו משהו מיוחד באמת. עובדה, אתה בכלל לא מצפה מהשכן שלך לתת בו את אותו אמון עיוור…

עאלק “אמונת חכמים”.
זאת אמונת שוטים שמתייסרים בשוטים לחינם.

לא מצאתי תועלת בערך המקודש הזה מעבר לנתינת שליטה מוחלטת של יחידים בהמון העם.

 

צילום: HARNIK NATI

?>