התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

“זה השער” | על ספרים מכוננים בתהליך היציאה

רסל דיקשטיין

כמעט כל יוצא מכיר את תחושת האאוטסיידריות שמשתלטת כאשר חבר’ה שלא זכו לגדול בבית שומר תורה ומצוות מצוטטים משפטים מסדרות ילדים או מסרטי פולחן ש”כולם” צפו בהם. כולם, חוץ ממי שלא. אנחנו לא התחננו להורים לכמה דקות צפייה בטלוויזיה במקום להכין שיעורי בית, לא קבענו עם החבר’ה בכיתה להיפגש בכניסה לקולנוע, ועבור רבים מאיתנו מיכלאנג’לו, רפאל ולאונרדו הם שמות של ציירים איטלקיים מתקופת הרנסנס ולא שמותיהם של צבים אמיצים שאוהבים פיצה. גיבורי הילדות שלנו לא היו ה”פיג’מות” אלא חבורת “ילדי ש”י”. ובמקום להתרתק לתוכניות ערוץ הילדים חרשנו על סדרת “כה עשו חכמינו”, “מחניים” ועוד סדרות של סופר ילדים שאין להזכיר את שמו. במקום לצפות בסרטי פעולה ומתח גמענו מתחת לשמיכה הררי מלל מאת שמואל ארגמן, מ. ארבל ועוד שלל סופרים בעלי דמיון פורה ואג’נדה ברורה.

הספרים עיצבו לנו את הילדות, ובדומה לדמויות המפתח בתחיית הספרות העברית – ברדיצ’בסקי, ברנר, ביאליק, גנסין ועוד – הספרים גם היו הצוהר שלנו לעולם שמעבר. שאלנו אתכם, אילו ספרים השפיעו עליכם במיוחד בתהליך היציאה, וליקטנו את התשובות המעניינות ביותר.


כמה אנשים התחילו עידן חדש בחייהם מקריאת ספר?
הנרי דייוויד ת’ורו


נפתלי סיפר שהספר שהשפיע עליו ביותר בגיל 20-19 היה “מלכוד 22” מאת הסופר ג’וזף הלר.

כמה מילים על הספר: יצירה מלנכולית אבל מלאת חיים, סיפור מייאש ומעורר תקווה. בעמוד אחד אתה בוכה ובאחר צוחק עד כאב בטן. מהספר למדתי לסמוך יותר עליי ועל האנשים שסביבי, ופחות על הממסד שמכתיב לנו מה לעשות. עד היום הוא הספר האהוב עליי.

המלצות קריאה נוספות: סדרת שר הטבעות, הספר “עולם חדש מופלא”, ספריהם של מאיר שלו, מישל וולבק וג’ון סטיינבק.


מה שמלהיב אותי באמת זה ספר שכשאתה גומר לקרוא אותו, היית רוצה שהסופר שכתב אותו יהיה חבר טוב שלך, שאתה יכול לתת לו צלצול בכל פעם שמתחשק לך.
“התפסן בשדה השיפון” – ג’. ד’ סלינג’ר


נגה טל שסיפור התמודדותה יוצא הדופן הובא כאן נזכרת בספר “ללכת אחרי הלב”, מאת יונית עובד. עלילת הספר מגוללת את סיפור אהבתן המרגש של שתי נשים צעירות, ומצעיד את הקוראים במסלול הלא-נודע אל מחוזות הפחד והאהבה.

על מרים פופקו השפיע במיוחד הספר Michel, Michel מאת רוברט לואיס (Robert Lewis). זהו רומן על ילד יהודי, שאביו מסר אותו לידי אישה צרפתייה בזמן השואה. האישה הטבילה אותו לנצרות, ואחרי המלחמה סירבה להחזיר אותו לדודתו. העלילה כוללת את המאבק המשפטי והגיגים פילוסופיים, אך יותר חשוב, בעיניה של מרים, דמות הילד מובאת בספר באופן מדהים ומדויק. “הספר הגיע אליי בשעה קריטית ומורכבת מאוד בחיי”, היא משחזרת, “וההזדהות שלי עם דמות הילד השפיעה בעוצמתיות על ההתפתחות הפנימית שלי, עם השפעות ארוכות טווח לטובה ולרעה”.


הספרים שעוזרים לך הכי הרבה הם אלה שגורמים לך לחשוב הכי הרבה. הדרך הקשה ביותר ללמוד היא זו של קריאה קלה; אך ספר טוב שבא מחושב דגול הוא ספינה של מחשבה, טעונה עמוקות באמת וביופי.
ת’יאדור פארקר


הספר שפקח את עיניה של שירה אלק, כמו אצל רבים אחרים, היה “קיצור תולדות האנושות” מאת יובל נח הררי. הספר נעשה פופולרי כל כך, לדעתה של שירה, משום שהוא מביא את הנרטיב השלם, מתחילתו ועד סופו, ונותן מענה יציב להרבה שאלות ובלבול. “אחד המשפטים מהספר מלווה אותי עד היום, וכנראה ימשיך ללוות אותי”, היא מצטטת: “‘אנשים חושבים בסיפורים’. המשפט הזה השפיע עליי מאוד, אני תמיד בוחנת את הנקודה הזאת אצלי ואצל אנשים אחרים, איך אנחנו משנים את הסיפור לפי הצרכים הרגשיים שלנו, או בצורה שמשרתת אותנו, בכל תחום בחיים, בין אם זה דת, אמונה, טראומות, מערכות יחסים וכו'”.


ישנם ספרים שנועדו לטעימה, אחרים לבליעה, ומעטים מאוד ללעיסה ולעיכול.
פרנסיס בייקון


בר מזוז התוודעה לספר “קיצור תולדות הזמן” מאת סטיבן הוקינג, ב-2014. הספר הזה, שמנגיש עולמות תוכן מרתקים ומאוד לא שמימיים, כמו אבולוציה, פיזיקה ואתאיזם השפיע עליה רבות בתהליך היציאה. “קיצור תולדות הזמן” הוא רב מכר היסטרי מאז יצא לאור (1988) וכופרים רבים רואים בו את התנ”ך שלהם.

בהקדמה לספר כתוב: “זהו גם ספר על אלוהים… או אולי על היעדר האלוהים… באיזו מידה הייתה לאלוהים ברירה כשברא את היקום. הוקינג מנסה, כפי שהוא מצהיר בפירוש, להבין את הלך מחשבתו של אלוהים… המסקנה העולה מן הניסיונות הללו, לפחות לפי שעה, מפתיעה עוד יותר: יקום שאין לו גבולות במרחב, אין לו התחלה או סיום בזמן, ואין בו דבר שהבורא יכול לעשות.”

שמא האסטרופיזיקאי המפורסם ובעל חוש ההומור המפותח ענה בעצם על השאלה “האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא מסוגל להרים אותה?”


ספרים, כמו נופים, מצליחים להטביע עצמם ביתר תוקף ועומק, כשהם נקראים בגיל המתאים.
“בעיקר על אהבה” – מאיר שלו


יעקב פינק קרא את “ספר הכוזרי” כמה פעמים. הספר, שנכתב על ידי ר’ יהודה הלוי בשנת 1139, מדמה שיחה בין מלך הכוזרים וחכם יהודי. עבור יוצאים רבים ספר זה הוא קריאת חובה בתהליך היציאה. יעקב מסביר: “כמו כולם, אחרי היציאה נתקלתי לא מעט באמירות כמו ‘לך תדבר עם הרב X הוא יענה לך על כל השאלות’ או ‘תקרא את  ,Yוזה ישכנע אותך. הצחיק אותי שהציעו לי לקרוא את ספר הכוזרי, כי קראתי אותו כמה פעמים טרום יציאה. ואז קראתי אותו שוב, והכתה בי ההכרה שהיהדות ידעה במשך שנים להתמודד לא רע עם חלופות, אבל אין בנמצא כלים להתמודדות עם כפירה, עם שאלות שסותרות או מערערות”.

תרבות / ביקורת ספרים
23/06/2022

מאמרים נוספים

אוצרות יהודיים? - על הסדרה "יהלומים" בנטפליקס


יצירה יוצאת לעולם - טור אורח


פסטיבל הרוק וורכטר – יומן מסע


נהר לֵתֶה


ככלות הכול, לבדו


מסכת יציאה


דילוג לתוכן