התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

ריאיון עבודה

בר אולחוב

מזל טוב! קיבלתם את הטלפון המיוחל מהמעסיק. ריאיון העבודה הוא שלב קריטי בתהליך הקבלה לעבודה, וכדאי מאוד להתכונן אליו מראש. אפשר להניח כי בפעמים הראשונות שתלכו לריאיון עבודה תעשו טעויות קטנות, אך מפעם לפעם תצברו ביטחון ותלמדו על ניואנסים מקובלים.

חשוב לדעת: אין דומה ריאיון עבודה זריז עבור משרה של מוכר בדוכן מזון מהיר, שמיועד לבירור נתונים בסיסיים, לריאיון עבודה עבור משרה של נותן שירות במוקד טלפוני, אשר בו המראיין ירצה להכיר אתכם יותר ולהבין אם היכולות שלכם והכישורים שלכם מתאימים לתפקיד שאליו אתם מתמיינים.

 

איך מתכוננים?

המראה החיצוני הוא הגורם המכריע על הרושם הראשוני, ועל כן הקפידו על מראה נקי ועל לבוש שתואם למקום העבודה שאליו אתם שואפים להתקבל. אם מדובר במשרה פשוטה יחסית כמו מלצרות או אבטחה, תוכלו להגיע בג’ינס (לא קרוע) ובחולצת פולו קצרה. הימנעו מלבוש צעקני.

גברים – אם אתם ממש לא רוצים להתגלח, הקפידו להסתרק ולהגיע נקיים ומאורגנים. אם אתם מתבשמים או משתמשים באפטר שייב הקפידו לא להגזים בכמויות.

נשים – כדאי להיראות מטופחות, אך לא בהגזמה. אם תרצו למרוח לק, הקפידו שהוא יהיה סולידי. כך גם האיפור. גם אם מדובר ביום חם במיוחד, רצוי שלא להגיע בגופייה או במחשוף. אם כחלק מדרישות התפקיד נדרש מראה “ייצוגי”, כדאי להשקיע מחשבה בבחירת הבגדים. 

 

הריאיון

מומלץ ללמוד על מקום העבודה שאליו אתם הולכים להתראיין. בראיונות רבים נשאל המועמד: “מה אתה יודע על הארגון שלנו?” הפגנת ידע רחב תעורר רושם טוב. ניתן לחפש מידע דרך גוגל או בעמודי הפייסבוק של הארגון/החברה, או לשאול אנשים העובדים במקום.

כדי שתוכלו להתכונן לריאיון היטב, הנה כמה שאלות נפוצות בראיונות עבודה:

  • למה אתה חושב שאתה המועמד המתאים ביותר לתפקיד? (פרטו את הניסיון שלכם או ספרו מדוע התפקיד מתאים לכם);
  • למה אתה רוצה לעבוד דווקא אצלנו? (תוכלו לספר על הרצון שלכם להשתלב בארגון מוביל, או בעל ערכים וחזון התואמים להשקפת עולמכם);
  • כיצד תתמודד עם היעדר ניסיון בתפקיד? (הביעו את נכונותכם ללמוד וליישם היטב את הנדרש, בצורה מהירה ויעילה. ספרו שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולת קליטה מהירה);
  • מדוע עזבת את תפקידך האחרון? (הסבירו בענייניות);
  • מהן תוכניותיך לעתיד? (הביעו את שאיפתכם ורצונכם ללמוד ולהתקדם בתפקיד);
  • מי הממליצים שלך? (נקבו בשמות אנשים שימליצו עליכם טובות);
  • מדוע לא שירת בצבא? (שאלה זו אינה חוקית, אלא אם היא רלוונטית לתפקיד שאליו אתם מתמיינים, כעבודת אבטחה למשל);
  • מהן ציפיות השכר שלך? (בררו מראש מהו השכר המקובל למשרה. אם תנקבו בסכום נמוך מדי אתם עלולים להותיר רושם שאינכם יודעים די על התפקיד המיועד או שאינכם מעריכים את עצמכם. הצעה גבוהה מדי עלולה לגרום לאי-קבלתכם למשרה).

כמעט כל מראיין ישאל מהן התכונות השליליות שלכם. זו שאלה לגיטימית המעסיק רוצה להכיר אתכם היטב, ולא רק את הצדדים החזקים באישיותכם. מומלץ לענות בכנות (אך לא להגזים), ולהציג את הנקודות החלשות כהתמודדות. חשוב להדגיש שדברים אלו לא ימנעו ממכם לבצע את התפקיד בצורה טובה. למשל: “אני יודע שיש לי נטייה להיעלב, אך אני עובד על זה וכבר איני נעלב כבעבר. היום אני מסוגל לקבל ביקורת מקצועית באופן ענייני”; או – “אני לפעמים עלולה לשכוח דברים, כי אני אוהבת לעבוד על כמה דברים במקביל, אבל אני רושמת לעצמי משימות ודואגת להשלימן בזמן”.

הכינו שאלות מראש, הראו התעניינות, בררו מה הן דרישות התפקיד, מה יידרש מכם באופן אישי, מהי מסגרת שעות העבודה, האם דרושה חפיפה ולכמה זמן. ייתכן שהמראיין יציג תשובות לחלק משאלות אלו במהלך הריאיון או בסופו, ולכן שמרו את כל השאלות הטכניות הללו לסוף הריאיון. אל תתביישו לשאול, אך אין צורך להעמיק ולרדת לפרטים. אם תעברו את הראיון ותתקדמו לשלב הבא – תוכלו להעמיק יותר.

אחת הדרכים הטובות להתכונן לריאיון היא באמצעות סימולציה עם חבר או חברה, מול המראה או מול מצלמה. כמו כן, כל ריאיון הוא חשוב כדי להתכונן טוב יותר לראיון הבא. תחקרו את עצמכם (או בעזרת חבר) והדגישו נקודות לשימור ושיפור.

חשוב לדבר בביטחון במהלך הריאיון. זה בסדר לחשוב במשך כמה שניות על השאלה שנשאלתם, אך לא יותר מכך. דיבור שוטף ותשובות קוהרנטיות יעשו רושם טוב על המראיין. שימו לב גם לשפת הגוף שלכם, נסו לשדר פתיחות ונינוחות וחייכו במקומות המתאימים. הימנעו משילוב ידיים והתכנסות בתוך עצמכם, למרות שהמעמד קצת מלחיץ. אל “תזרקו” את עצמכם על הכיסא, שבו ישר ורצוי זקוף. הימנעו מלפרוס את החפצים שלכם על שולחנו של המראיין. הדבר נתפס כפלישה וכזלזול במרחב האיש. את מכשיר הטלפון העבירו למצב שקט (לא רטט) והניחו בתוך התיק. את התיק הניחו לצד הכיסא.

היו מנומסים, אל תיכנסו בדברי המראיין, הנהנו קלות בראש, כדי לשדר שאתם מקשיבים בקשב רב לנאמר. נסו לנצל את הריאיון גם כדי לברר אם העבודה מתאימה לכם, ולא רק אם אתם מתאימים לעבודה.

 

רוצים לקבל עוד טיפים לראיון עבודה מוצלח? היכנסו לסדרת הסרטונים של יוצאים לשינוי ביוטיוב.

 

לסיוע והכוונה אישית
07/03/2023
דילוג לתוכן