התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

לשרת או לא לשרת? זו השאלה!

צוות יוצאים לשינוי

כדי לענות על השאלה הזאת, שמעסיקה את רוב יוצאי המגזר החרדי בגיל הרלוונטי, אנו צריכים לבחון את עניין השירות הצבאי או השירות הלאומי הרבה מעבר לחובה המוגדרת בחוק. עלינו לראות אותו כצעד משמעותי בהשתלבות בחברה הישראלית הכללית וכגורם משפיע על עתידנו בכל התחומים, אישי, מקצועי וקהילתי.

לתשומת ליבכם: הפסקאות הבאות מתייחסות ברובן לשירות הצבאי, במאמר הבא נדון בהרחבה בשירות הלאומי.

לפני הכול, קצת היסטוריה (ואזרחות): בשנת 1949, כשמונה חודשים לאחר הקמת מדינת ישראל, נחקק חוק שירות ביטחון. על פי החוק, שעודכן בשנת 1986, כל נער ונערה במדינת ישראל חייבים לשרת שירות צבאי. אומנם יש לא מעט “פטורים”, הפוטרים צעירים מהשירות בגלל סיבות שונות, אולם רוב הישראלים בחברה הכללית משרתים בצבא, והדבר הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות והמסלול הסטנדרטי והמקובל.

כשם שבחברה החרדית ישנו מסלול מקובל לנערים (חיידר, ישיבה, כולל) ולנערות (בית ספר יסודי, סמינר/מכללה), כך גם בחברה הישראלית הכללית. לא מן הנמנע שתפגשו אנשים שחרגו מהמסלול הזה, אך על פי רוב אלו השלבים שעוברים רוב הישראלים: בית ספר יסודי (כיתות א’-ו’) -> חטיבת ביניים (כיתות ז’-ט’) -> תיכון (כיתות י’-י”ב’) -> שירות צבאי/לאומי -> עבודה זמנית -> טיול אחרי השירות -> לימודים אקדמיים.

אם תרצו לדעת עוד על האופן שבו החברה הישראלית תופסת את השירות הצבאי כחלק בלתי נפרד מהד.נ.א של אזרחיה, אתם מוזמנים לצפות בכמה סרטי קאלט, סרטים פופולריים ונערצים, קומיים העוסקים במתרחש בצבא: ״גבעת חלפון אינה עונה״ (1976); ״הלהקה״ (1978); ״מבצע סבתא״ (1999).

אומנם, החובה לשרת היא חובה שחלה על כולם והשירות עצמו הוא אמצעי להשתלבות בחברה הישראלית הכללית, אך חשוב לזכור שתקופת השירות יכולה להיות מלווה בהתמודדויות מורכבות, הן בפן הפיזי והן בפן הרגשי.

כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת ומדויקת עבורכם, כדאי להביא בחשבון את כל ההשלכות שיכולות לנבוע מגיוס או מאי גיוס ולצבור כמה שיותר מידע על כל אחת מהאפשרויות. בתור התחלה, מומלץ להיכנס לאתר המתגייסים של צה”ל ולקבל מידע כללי על תהליך הגיוס, על האפשרויות השונות הפתוחות עבורכם, להבין איך ייקבע היכן תשרתו ומידע רב נוסף. לאחר שהתמונה מעט תתבהר, חשבו על הנקודות הבאות:

 

בתקופת השירות אתם באחריות צה”ל – על כל המשתמע מכך

במשך תקופת השירות צה”ל מחויב לדאוג לצרכים הבסיסיים שלכם: מגורים, מזון וטיפול רפואי. אם המצב שלכם כרגע הוא שאין לכם מקום מגורים קבוע, אם אתם מתקשים לכלכל את עצמכם, אם אין לכם מסגרת תעסוקתית או תמיכה אחרת, הצבא יכול להיות פתרון מצוין עבורכם. השירות הצבאי יעניק לכם שקט נפשי בתחומים הללו, לפחות למשך כל תקופת השירות.

 

בתקופת השירות תיחשפו למגוון רחב של אנשים, והם יהפכו להיות חברים לכל החיים!

צה”ל הוא “כור ההיתוך” של החברה הישראלית. במהלך השירות תפגשו צעירים וצעירות בני גילכם מכל שכבות החברה הישראלית, תכירו נשים ואנשים מרקעים שונים, ממקומות שונים וממעמדות שונים. זו תהיה הזדמנות נהדרת עבורכם להתוודע למגוון האנושי שמציעה לנו מדינת ישראל, דבר שיעניק לכם שפע של נקודות למחשבה ואמצעים לגיבוש הזהות שלכם. וחשוב לא פחות, כיוון שהשירות בצבא הוא חוויה אינטנסיבית, אתם עתידים ליצור חברויות עמוקות וקשרים חברתיים חזקים שילוו אתכם עוד הרבה שנים קדימה.

 

בתום השירות תקבלו עדיפות במקומות עבודה

מעסיקים רבים עשויים להתעניין בעברכם הצבאי והדבר יכול לקבוע אם תתקבלו למשרת חלומותיכם. זאת ועוד, במקומות עבודה לא מעטים, בעיקר במשרדי ממשלה ובתפקידים ציבוריים שונים, שירות צבאי מלא הוא תנאי סף לקבלה. אומנם המציאות מוכיחה שאפשר להשתלב במקומות עבודה טובים גם ללא עבר צבאי, אך שירות בצה”ל – ובעיקר שירות בתפקיד משמעותי – יפתח לכם דלתות רבות בקלות יחסית. בהזדמנות זו נזכיר שהצבא, באופן מכליל, תורם לתחושת המסוגלות ולפיתוח יכולות אישיות, והתפקידים שתמלאו יכולים להעניק לכם כלים טובים וניסיון שישמשו אתכם גם בחיים האזרחיים.

 

בתום השירות תהיו זכאים למלגות לימודים רבות

בחירה להתגייס לצבא תשפיע על העתיד האקדמי והמקצועי שלכם. המשרתים בצה”ל זכאים למלגות לימודים בסכומים גבוהים, כך שתוכלו ללמוד לתואר או ללמוד מקצוע מבלי לשלם על הלימודים שלכם. נציין כי יש מלגות שהתנאי לקבלתן הוא שירות צבאי או שירות לאומי, ויש מלגות – לא רבות – שכלל לא דורשות זאת. אם תוכרו כחיילים בודדים תהיו זכאים לקבל מלגות נוספות.

 

ומה מספרים יוצאים ששירתו בצבא?

כאמור, הבחירה אם להתגייס לצבא, לשירות לאומי או לא לשרת כלל היא החלטה שצריכה להיעשות בכובד ראש, לאחר שקלול של נתונים אישיים וקבלת מידע רב ככל האפשר. כדי לסייע לכם בהחלטה אנו ממליצים לכם להתייעץ בקבוצת הפייסבוק יוצאים לצבא עם עוד יוצאים ויוצאות שבחרו להתגייס. כך תוכלו להבין יותר מהי המשמעות הפרקטית של שירות בצבא ולהסיק את המסקנות האישיות שלכם.

סיפורו של רפאל איטח

סיפורו של שלום וייס

רוצים הכוונה פרטנית?
טרום צבא
04/03/2023
דילוג לתוכן