התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

לימודי קולנוע וטלוויזיה

IZZY

כותבת שורות אלו זוכרת את הפעם הראשונה שלה באולם הקולנוע כחוויה מכשפת וקסומה במיוחד. ליוצאי הקהילה החרדית, שלא גדלו על טלוויזיה ועל סרטים, יתרון נדיר – הם חווים את חוויית הקולנוע הראשונה בגיל מבוגר יחסית. אצל לא מעטים מהם המפגש הראשון עם הקולנוע מצית אש של תשוקה ושל רצון ליצור סרטים. אם גם אתם רוצים לספר סיפור באמצעות תסריט, משחק, תפאורה, תאורה ועריכה, אם פועם בכם חשק עז להשתלב בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה ואתם שוקלים ללמוד את התחום, כדאי שתכירו את מקומות הלימוד הבולטים, ותדעו, פחות או יותר, מה צפוי לכם בזמן לימודי הקולנוע.

ראשית, בבואכם ללמוד לימודי קולנוע הביאו בחשבון את הפרמטרים הבאים:

  • ידע קודם. כאמור, רוב יוצאי החברה החרדית נחשפים למסך הקטן (טלוויזיה) ולמסך הגדול (קולנוע) בגיל מאוחר יחסית. כיוון שרוב הסטודנטים שלומדים קולנוע גדלו על טלוויזיה ועל סרטים, ולא מעטים מהם למדו במגמות קולנוע בתיכון, ייתכן שתחושו אי-נוחות בשל פערי הידע. לעיתים המרצים יניחו מראש שיש לכל הסטודנטים ידע קודם. אומנם יש איכות גדולה למגיעים ללמוד קולנוע כדף חלק, חדש ונקי, אך לא מן הנמנע שתידרשו לצפות בסרטים רבים בפרק זמן קצר, כדי להשלים פערים וכדי להכיר את החומר שעליו מתבססים הלימודים.
  • לימודים אינטנסיביים. לימודי קולנוע, בפרט לימודים לתואר ראשון, הם לימודים אינטנסיביים. מלבד חובת ההשתתפות בהרצאות, מבחנים ועבודות בקורסים התיאורטיים, תצטרכו להשתתף בהפקות סטודנטיאליות ולהגיש מטלות מצולמות בקורסים המעשיים. כפועל יוצא, ייתכן שתתקשו לשלב עבודה עם לימודים. על האפשרויות למימון הלימודים קראו כאן. בנוסף, בררו במוסד הלימוד אם יש תוכנית מלגות ספציפית לסטודנטים לקולנוע.
  • ידע סביר בשפה האנגלית. הרבה קורסים כוללים צפייה בסרטים. רוב הסרטים הם באנגלית, או בשפה אחרת ובתרגום לאנגלית. מצופה מסטודנטים לקולנוע לשלוט בשפה האנגלית ברמה שתאפשר להם לצפות בסרטים ללא צורך בכתוביות בעברית.
  • עלויות. נוסף על עלות השכ”ל תידרשו לממן באופן חלקי או מלא את ההפקות הסטודנטיאליות שלכם. מדובר בהוצאות דלק, תשלום סמלי לשחקנים, תשלום סמלי לשכירת לוקיישן, כיבוד לצוות וכדומה. על פי רוב, לא תצטרכו לשלם על שכירת ציוד.
  • פרויקט סיוםבשנה האחרונה ללימודים תידרשו לעבוד על פרויקט הגמר שלכם. בדרך כלל, מדובר בסרט קצר, באורך של עד 40 דקות. יהיה עליכם להשתתף בפרויקט באחד התפקידים המרכזיים: בימוי, צילום, ניהול הפקה, עריכה.

 

תנאי קבלה

כיום פועלים 20 מוסדות לימוד לאומנות הקולנוע. לרשימה המלאה לחצו כאן.

לכל מוסד לימוד תנאי קבלה משלו. על פי רוב, תתבקשו להכין עבודה שתדגים את יכולות היצירה שלכם ולעבור ריאיון אישי. הביקוש ללימודי קולנוע גדול ובתי הספר המובילים מרשים לעצמם לסנן מועמדים משיקולים שונים, שאינם קשורים בהכרח לכישורים שלהם. ההמלצה שלנו: נסו להתקבל לכמה מוסדות לימוד, ובחרו לבסוף את זה שרמת הלימודים בו, הרכב המרצים והאווירה בקמפוס נראים לכם כמתאימים ביותר. כמובן, היעזרו בהמלצות של בוגרים ושל סטודנטים בפועל.

 

מה לומדים?

שמות הקורסים, המבנה שלהם והנושאים הספציפיים יכולים להשתנות ממוסד לימודים אחד למשנהו, אבל על פי רוב, אלו הנושאים שתלמדו:

  • תולדות הקולנוע – איך הכול התחיל, מה היו טכניקות הצילום הראשונות וכיצד התפתח הקולנוע מתחביב אזוטרי לתעשייה עצומה וחובקת עולם.
  • מושגי יסוד – כמו בכל מקצוע, גם לקולנוע ז’רגון משלו. בקורס זה תלמדו מושגים שישמשו אתכם בכל שלב בהפקה, משלב נביטת הרעיון לתסריט עד לשטיח האדום בקאן.
  • על תהליך היצירה הקולנועי – מה צפוי לכם בתהליך היצירה, כיצד מעבירים רעיון מהראש אל הכתב ומשם ללוקיישן ולחדר העריכה.
  • תחקיר – כיצד מבצעים תחקיר לסרט או לסדרת טלוויזיה.
  • כתיבת תסריט – במה שונה כתיבת תסריט מכתיבת סיפור, איך כותבים הוראות בימוי ונושאים נוספים שקשורים לתהליך כתיבת התסריט.
  • צילום דיגיטלי – היכרות מעמיקה עם מצלמות הקולנוע המודרניות. גם אם אינכם רוצים לפתח קריירה כצלמי קולנוע, עליכם להכיר את המצלמה ואת עבודת הצילום.
  • יסודות עבודת ההפקה – בקורס זה תלמדו איך בונים הפקה, איך מתנהלים על הסט, כיצד בונים תקציב לסרט, כיצד משיגים תקציב לסרטים ונושאים נוספים.
  • בימוי קולנוע – תלמדו כיצד לביים עם יותר ממצלמה אחת, איך להגיע לפריים המושלם ועוד ועוד.
  • שימוש בתאורה, סאונד וטכנולוגיות קול – קשה להפריז בחשיבות של תאורה נכונה וסאונד מדויק. גם אם אינכם רוצים להיות תאורנים או אנשי סאונד, עליכם להכיר את סוגי התאורה, כיצד בונים תאורה, סוגי מיקרופון וכיצד עובדים על הסאונד בחדר העריכה.
  • עריכה ומולטימדיה – עריכה היא השלב שלאחר הצילום. בקורס זה תלמדו על תוכנות עריכה, על כללי עריכה, ועל הניסים שאפשר לחולל בחדר העריכה.
  • הפקת סרט עלילתי והפקת סרט תיעודי – בשני קורסים אלו תלמדו על ההבדלים בין שתי ההפקות ומה נדרש בכל אחת מהן.
  • ליהוק – קורס שיקנה לכם ידע באיתור שחקנים, בעריכת אודישנים ובהכשרת השחקנים למשחק בסרט שלכם.
  • סאונד והכנת פסקול מוזיקלי – כל סרט מורכב מתמונות שנעות במהירות וסאונד. בקורס זה תלמדו על ערוצי הסאונד וכיצד להתאים לסרט פסקול מוזיקלי.

אם עצם קריאת רשימת הנושאים הללו הלהיבה אתכם, קדימה – מהרו להירשם ללימודי קולנוע.

***

למעבר לפורטל הזכויות של יוצאי החברה החרדית באקדמיה הקליקו כאן

רוצה הכוונה אישית?
11/03/2023
דילוג לתוכן