התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

הונאות

בר אולחוב

רוב המידע לקוח מאתר האינטרנט של משטרת ישראל

הונאת פורקס

שוק הפורקס (הסחר במטבע חוץ) נחשב לאחד השווקים הגדולים והמשוכללים בעולם עקב הצורך המתמיד של הכלכלה והסחר הבינלאומי בשימוש במטבע זר.
במשך שנים היה שוק המט”ח (מטבע חוץ) נחלתם העיקרית של הבנקים, אך התפתחותו והתרחבותו לאחד השווקים הגדולים ביותר משכו אליו משתתפים נוספים כגון: קרנות השקעה, חברות ברוקרים, מוסדות ואנשים פרטיים.
אופיו של הסחר בשוק והיעדר רגולציה מסודרת בישראל עד כה, הפך אותו לכר מזמין לפעילויות הונאה ומרמה שונות כלפי משקיעים.
הבעייתיות הגדולה ביותר קיימת עקב קיומן של חברות “פורקס” שאינן משקיעות את כספי הלקוחות בשוק האמיתי, אלא מבצעות את העסקה באופן וירטואלי בשרתיהן. מצב זה יוצר לחברות הפורקס אינטרס, לכאורה, לגרום למשקיע להפסיד (כאשר הלקוח מרוויח החברה מפסידה, ולהפך).

ההונאות עשויות לכלול אחד או יותר מהמקרים הבאים:

  • גניבה בתחבולה – הכסף המתקבל אינו מושקע בדבר אלא נגנב.
  • ביצוע מספר רב של עסקאות בחשבונות של לקוח כדי לחולל עמלות – על כל ביצוע פעולה החברה גוזרת עמלה. בהונאה זו מבצעת בעורמה החברה פעולות רבות בחשבונו של הלקוח כדי להרוויח מעמלות רבות על חשבונו של הלקוח.
  • מכירת תוכנות שאמורות להנחות את הלקוחות לעשיית רווחים גדולים – בהונאה מסוג זה מובטח ללקוח כי יש בידי החברה אסטרטגיה לעשיית רווחים. במסגרת זו נמכרת ללקוח “תוכנה אסטרטגית” לניהול הסחר (בפועל, כאמור, אין דרך לניבוי עסקאות). במקרה הטוב התוכנה לא תועיל, ובמקרה הרע התוכנה עצמה תשמש לגרימת הפסדים בדרכים שונות ללקוח.
  • ניהול לא תקין של חשבונות הלקוחות – כדי לחולל רווחים לחברה. פרסום מטעה – הכולל הבטחות שונות חסרות בסיס, והיעדר הסברים בדבר הסיכון הכרוך בהשקעות בשוק המט”ח.
  • הונאת פונזי והונאת פירמידה – במקרה זה תשמש החברה כמסווה לביצוע הונאת פירמידה, במסגרתה ישולמו “רווחים” למשקיעים מכספיהם של משקיעים אחרים. ההונאה תתקיים כל עוד יימשך גיוס המשקיעים. בסופו של דבר ההונאה תקרוס והלקוחות יפסידו את כספם.

דרכי מניעה של הונאות פורקס:

  • בררו כי אתם סוחרים עם חברות אמיתיות בעלות אתרים מהימנים;
  • חפשו ביקורות על החברה ברשת;
  • שימו לב לאותיות הקטנות במסמכי ההתקשרות;
  • השקיעו בתחילה בסכומים נמוכים וראו מה קורה בעת בקשת משיכת מזומנים.

דרכי פעולה במקרה שזיהיתם כי נפלתם קורבן להונאה זו:

  • דווחו באופן מיידי למשטרה;
  • שמרו כל תיעוד לקשר עם הנוכלים במטרה להעבירו לרשויות האכיפה בהמשך.

 

תרמית הפירמידה

הונאת פירמידה עוסקת בתגמול כספי בתמורה לצירוף סוכני מכירות חדשים, בלא כל מוצר או שירות.
לעיתים הונאות פירמידה מסוות את ההונאה באמצעות הצגת מוצר במחיר מופקע, באיכות ירודה או בעל ערך זעום, אותו המצטרפים החדשים נדרשים לרכוש. ההונאה מוצגת כהשקעה רב-שכבתית המניבה רווחים גבוהים מאוד כמעט ללא סיכון. הקורבן מתבקש לשלם דמי הצטרפות כדי להיכנס כסוכן.
הדרך היחידה שבאמצעותה יחזיר החבר את כספו היא על ידי שכנוע אנשים אחרים להצטרף כסוכנים ולשלם את חלקם. רווחיו של הקורבן נובעים מעמלה שהוא מקבל על מכירותיהם של סוכנים נוספים שגייס (בדרך כלל בני משפחה, חברים, שכנים, קשישים וכו’), ועל מכירותיהם של סוכנים שמתחתם, במבנה של פירמידה, כך שרווחיו של הסוכן גדלים לעומק ולרוחב הפירמידה שמתחתיו.

מכיוון שאין מלאי בלתי סופי של מצטרפים, המצטרפים החדשים אשר בתחתית הפירמידה מפסידים בהכרח את כספם.

דרכי מניעה של הונאת פירמידה:
זכרו: עסקה הנראית טובה מכדי להיות אמיתית, כנראה אינה אמיתית.
בחנו את המודל העסקי של ההשקעה. אם אין השקעה במוצר אמיתי אלא ברווחים של מצטרפים חדשים מדובר בהונאה.
הבחינו אם המוצר המוצע לכם שווה את מחיר הקנייה ועתיד להירכש על ידי מצטרפים חדשים.
זכרו כי קרובי משפחה, שכנים וחברים עשויים, בתום לב, לשכנע אתכם להצטרף להונאה.

אם זיהיתם שנפלתם קורבן להונאת פירמידה, פעלו כך:
– דווחו באופן מידי למשטרה;
– נתקו קשר עם הנוכלים באופן מיידי וחדלו להשקיע כספים נוספים;
– שמרו כל תיעוד לקשר עם הנוכלים במטרה להעביר את החומר לרשויות האכיפה בהמשך.

שימו לב:נוכלים עשויים לחלוק את פרטי קורבנותיהם עם נוכלים אחרים או לבצע הונאה נוספת בזהות אחרת.

קראו עוד על תרמית הפירמידות בפייסבוק.

 

הונאת הכרויות ורומנטיקה

ההונאה מתרחשת כאשר הקורבן מכיר ברשת אדם המתחזה להיות האדם המושלם עבורו. ברגע שהנוכל זוכה לאמון הקורבן, הוא מבקש כספים תוך שימוש במגוון אמתלות רגשיות.

הנוכל נרשם לאתרי הכרויות עם פרטים פיקטיביים ומאוד אטרקטיביים ושולח או מקבל פניות מקורבנות רבים. הנוכל עשוי להציג עצמו כתושב המדינה של הקורבן, תושב מדינה אחרת, חייל או עובד או”ם המוצב במדינה רחוקה. לאחר שנוצר הקשר הנוכל יסיט את הקשר מאתר ההיכרויות לתקשורת המתנהלת באמצעות דואר אלקטרוני, מסרונים (SMS), צ’אטים ולעיתים אף שיחות טלפון ויגרום לקורבן לפתח בו תלות רגשית.

ברגע שהנוכל יחוש כי התלות הרומנטית והרגשית פותחה, הוא יחל לספר על בעיה שבה הוא נתקל ויבקש מהקורבן באופן עקיף או ישיר לסייע לו בכספים. האמתלות שבהן ישתמש הנוכל כדי להשיג את הכספים מגוונות וכוללות בין היתר: הוצאות בגין שחרור מוקדם מהשירות הצבאי כדי להתאחד עם הקורבן, כיסוי הוצאות טיסה לביקור הקורבן, תשלום עבור טיפול רפואי דחוף ועוד.

דרך פעולה נוספת שבה עשוי הנוכל לפעול היא לשלוח לקורבן תמונות עירום פיקטיביות, כביכול של עצמו, ובתמורה לבקש תמונות עירום של הקורבן או אף לבקש ביצוע אקטים מיניים במצלמת הרשת. בהמשך, תיעודיים מביכים אלו ישמשו למטרת סחיטה מינית או כספית, תוך איום שתיעוד זה יישלח למשפחת הקורבן או יופץ באתרים שונים.

דרכי מניעה של הונאת הכרויות ורומנטיקה:

  •  הפעילו תמיד שיקול דעת והימנעו מביצוע פעולות המונעות מרגש מול אדם שאינכם מכירים ובוטחים בו.
  • לעולם אל תעבירו כספים לאדם שאינכם מכירים ובוטחים בו.
  • סימנים מעלים חשד להונאה: תמונה אטרקטיבית מדי, כאילו לקוחה ממגזין; הכותב מספר סיפור רגשי שבסופו הוא מבקש סיוע כספי; התכתובות כוללות שגיאות כתיב מוגזמות או שנראה שהן תורגמו בתוכנת תרגום; ההודעות חוזרות על עצמן; הודעות הנושאות שם של אדם אחר, שאליו ככל הנראה כוונה ההודעה.
  • לעולם אל תחשפו באופן מיני ברשת בפני אדם שאינכם מכירים.
  • שתפו אדם קרוב אליכם לפני שתחליטו אם להעביר כסף לאדם שהכרתם ברשת.

 

אם זיהיתם שנפלתם קורבן להונאה כזו פעלו כך:

 דווחו באופן מיידי למשטרה;

– שמרו כל תיעוד לקשר עם הנוכלים במטרה להעבירו לרשויות האכיפה בהמשך.

– נתקו את הקשר לאלתר והפסיקו לשלוח כסף.

– דווחו על כך לאתר ההכרויות.

– אם מסרתם פרטי בנק או אשראי, דאגו ליידע את הבנק ואת חברת האשראי, כדי לצמצם את הנזק.

 

הונאת מוצרי הרזיה

ההונאה מבטיחה הפחתת משקל במאמץ קל או ללא מאמץ כלל, באמצעות דיאטה “מהפכנית”, תרגילי התעמלות “חדשניים” או שימוש במוצרי הרזיה כמו כדורים ומשחות.
רוב הונאות ההרזיה מבוצעות ברשת, באמצעות חיפושים, פרסומות או שליחת דואר זבל. לפעמים ישווקו מוצרים בכיכובה של דמות מפורסמת. רוב המוצרים  הללו יובילו, במקרה הטוב, לאובדן הכסף ובמקרה הרע לנזק בריאותי.

אל תתפתו להבטחות ריקות, התייעצו עם גורמים מקצועיים וספרו על מרכיבי המוצר, הקפידו לבדוק אם המוצר מאושר על ידי משרד הבריאות.

 

לסיוע והכוונה אישית
התנהלות כלכלית
29/08/2018
דילוג לתוכן