התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

התנהלות מול מערכת הבריאות

אלי מישקובסקי

מערכת הבריאות (הרפואה) בישראל – רקע

מערכת הבריאות בישראל נחשבת בעיקרה לציבורית, המשמעות היא שהמערכת היא מערכת שממומנת בעיקרה מתקציב המדינה ובאחריותה לדאוג לכל אזרח ללא קשר למצבו הפיננסי או לקשריו האישיים.

בשנת 1995 נכנס לתוקף חוק ביטוח בריאות ממלכתי. החוק אומר, שכל אזרח בישראל חייב להיות מבוטח על ידי אחת מארבע קופות החולים בישראל (נרחיב בהמשך) ולקבל מהקופה את מלוא הכיסוי הנדרש לכל צרכיו הרפואיים (למעט כמה יוצאי דופן).

מערכת הבריאות בישראל מחויבת כאמור על פי חוק לתת לאזרח את צרכיו הרפואיים, בהתאם לסטנדרטים שקבע החוק, להוציא טיפולי שיניים (מעל גיל 16), רפואה משלימה ותרופות שלא נמצאות בסל התרופות.

עם זאת, בשני העשורים האחרונים התפתחה בישראל מערכת רפואה פרטית הנתמכת באמצעים וברופאים מתוך המערכת הציבורית, הרפואה הפרטית פועלת בעיקר בשעות הפנאי של המערכת (אחרי שעות המשרה במסגרת הציבורית).

מערכת הרופאה הפרטית מאפשרת לאלו הבוחרים לשלם יותר, לבחור את הרופא או המקום בו יבוצע ההליך הרפואי לו הם זקוקים ולרוב בפרק זמן מהיר יותר ביחס לרופאה הציבורית.

מערכת הרפואה בישראל דורגה במקום השישי מתוך כלל מדינות העולם על ידי מדד בלומברג. מכאן, שמערכת הבריאות בישראל היא מהטובות ביותר בעולם.

מטרת המאמר, לתת ליוצא בשאלה כלים ופרטים על התנהלות המערכת ודרכי הפניה בעת הצורך.

  • מומלץ לקרוא את המאמר ולוודא שאנו יודעים מראש מה לעשות בכל מקרה בכדי להימנע מבזבוז זמן יקר בעת לחץ או מצב חרום.

מבנה המאמר

  1. מבנה מערכת הבריאות.
  2. קופות החולים – מנוי, שונות ופרטי התקשרות.
  3. בתי חולים סוגים ופרטי התקשרות.
  4. שרותי הרפואה לחייל בשרות צבאי.
  5. פניה לקבלת טיפול רפואי.
  6. רפואה מונעת.
  7. רפואה משלימה
  8. רפואה לטסים לחול.

מבנה מערכת הבריאות בישראל


משרד הבריאות

משרד הבריאות הוא הרגולטור (קובע את המדיניות והחוקים) בכול הקשור למערכת הבריאות ואחראי על הבקרה והתוצאות. כל נושאי הקשור בבריאות, חוקים והחלטות, שרות ומענה לפונה, זמני פניה, סוג הטיפול אותו אנו זכאים לקבל, משך הזמן להמתנה, איכות הטיפול הרפואי, התרופות אותם נקבל ועד ועוד כולם בסמכות ובהחלטת משרד הבריאות.

מערכת הבריאות כולה, הציבורית והפרטית, כפופה להחלטות משרד הבריאות ומחויבת לעמוד בסטנדרטים המוגדרים בחוק. משרד הבריאות מפעיל בעצמו חלק מבתי החולים בישראל חלקם אף בתחום בריאות הנפש.

במקרה של קבילה על המערכת הרפואה האזרחית (שרות לקוי או כל בעיה אחרת), ניתן לפנות למוקד קול הבריאות של משרד הבריאות באמצעים הבאים.

טלפון: 5400* או 02-5655969

או למלא טופס (בקישור המצורף).

ואו באמצעות המייל call.habriut@moh.health.gov.il

קופות החולים בישראל

בישראל ארבע קופות חולים (פרטיות), כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית (בלחיצה על שם הקופה ניתן להיכנס לאתר הקופה).

פרטי יצירת הקשר עם קופות החולים:

כללית 2700* או 03-9405350 לרשימת המרפאות (לחץ על צמד המילים ‘לרשימת המרפאות’)

מכבי 3555* או 1700-50-53-53 מחו”ל 972-3-514-3999+ לרשימת המרפאות

מאוחדת 3833* או 077-2703756 לרשימת המרפאות

לאומית 1700-507-507 לרשימת המרפאות

כל אזרח בישראל חייב להיות מנוי על שירותי אחד מארבע קופות אלו ולקבל את שירותי הרפואה שלו מהקופה.

לכל אזרח בישראל תיק רפואי המנוהל על ידי קופת החולים בה הוא מנוי, והוא רשאי לעבור (ביחד עם התיק הרפואי) מקופה לקופה כרצונו, בהתאם למחיר למרפאה הקרוב, או לשביעות רצונו מאיכות השירות.

  • עם זאת, לא מומלץ לעבור סתם מקופה לקופה או ממרפאה אחת לשנייה, אלא במקרים משמעותיים.

הסיבה לכך נעוצה בעבודה שהעברת המידע מקופה לקופה לא תמיד מועברת באופן מלא וכך אנו עלולים לפגוע במידע הרפואי הקיים עלינו ולהשפיע לרעה על איכות הטיפול שנקבל בעתיד.

במקרה של בעיה עם הרופא או איכות השרות, מומלץ כצעד ראשון לפנות למחלקת פניות הציבור של הקופה ולנסות לטפל בבעיה דרכם (או דרך מוקד הפניות של משרד הבריאות הרשום למעלה).

כל תהליך של פניה לקבל שירות רפואי, תמיד חייב להתחיל דרך קופת החולים בה מנוי הפונה, למעט במקרה חרום של ממש בו ניתן לגשת ישירות לאחד מחדרי המיון של בתי החולים (בהמשך המאמר ארחיב על כמה תהליכי פניה לקופת החולים וקבלת טיפול רפואי).

סוגי מנוי

כאמור כל אזרח בישראל מחויב להיות מנוי על שירותיה של אחת מארבע קופות החולים הקיימות בישראל.

קופת החולים יכולה להציע למנוי כמה חבילות.

  1. חבילת בסיס, זו החבילה המחויבת על פי חוק, דרכה רוכש המנוי את כלל שרותי הרופאה הקיימים בחוק.
  2. חבילת נוספות – החבילות הנוספות באות כתוספת על חבילת הבסיס ומציעות לרוב שיפור של השירותים מעבר למתחייב בחוק.

דוגמא לדברים הכלולים במסגרת ההרחבות

  • התייעצות עם רופא מקצועי (במסגרת הרפואה הפרטית הקיימת בישראל).
  • בחירת רופא מנתח בתהליך רפואי (בניגוד לרפואה הציבורית בה הרופאה נבחר על ידי המנתח).
  • אשפוז לתהליך רפואי בבית חולים פרטי.
  • הרחבת חבילת בדיקות הריון.
  • רפואת שיניים במסגרת הביטוח הרפואי (מעל גיל 16).
  • טיפולים אסתטיים (הסרת שיער ועוד).
  • רפואה משלימה.

במסגרת חבילות ההרחבות קיימות כמה חבילות, לדוגמא בקופת חולים כללים ניתן לרכוש כמה חבילות כללית משולם.

מושלם לילדים, מושלם לצעירים, מושלם לנשים, מושלם להיריון, למשפחה ולגיל הזהב.

מומלץ ואף חשוב לברר עם מוקד הקופה או באתר הקופה את התנאים המוצעים.

בנוסף, ניתן לפנות לאחד מחברות הביטוח בישראל ולבטח מראש מצבים רפואיים או טיפולים שייתכן ונדרש להם בהמשך חיינו.

חברות הביטוח אף מציעות פוליסות הקשורות באובדן ימי עבודה או הטסה לחו”ל במקרים מיוחדים.

חשוב מאוד לוודא שאנו לא קונים ביטוח כפול. כלומר, שאנו לא קונים ביטוח כזה שכבר מכוסה במסגרת החבילה שקנינו בקופת החולים.

 

בתי החולים בישראל

בתי החולים בישראל פועלים באחת משלוש המסגרות הבאות, בית חולים ממשלתי, בית חולים השייך לאחת מקופות החולים (לרוב כללית) ובית חולים פרטיים המיועדים לכאלו הבוחרים לרכוש שירות בריאות פרטי בתוספת תשלום.

לדוג’ – חולה הנזקק לשירותיו של אחת מבתי החולים בישראל (בהנחה ואין לי שרות פרטי מיוחד) הוא יגיע לאחד מהשניים הראשונים, בית חולים ממשלתי או בית חולים השייך לקופות החולים.

בתי החולים הפרטיים לרוב אינם מיועדים לנושאים דחופים, אלא נותנים מענה לתהליכי רופאה מתוכננים מראש (ניתוח מתוכנן מראש, בדיקות מקיפות ועוד).

פרטי התקשרות ומידע בתי חולים בישראל

קישור למפת בתי החולים בישראל

אתר מרכז לידע על בתי החולים והשירותים

בתי חולים כלליים

הגליל המערבי (בנהריה), זיו (בצפת), רמב”ם (בחיפה), בני ציון (בחיפה), מרכז רפואי כרמל (בחיפה), פוריה (עמק הירדן), העמק (עפולה), הלל יפה (חדרה), הרצליה מדיקל סנטר (הרצליה), לניאדו (נתניה), מאיר (כפר סבא), רבין (פתח תקווה), מעייני הישועה (בני ברק), אסותא (תל אביב), איכילוב ( תל אביב), תל השומר (רמת גן), וולפסון (חולון), אסף הרופא (צריפין), קפלן (רחובות), הדסה (ירושלים), הר הצופים (ירושלים), שערי צדק (ירושלים), ביקור חולים (ירושלים), משגב לדך (ירושלים), בית חולים האוניברסיטאי (אשדוד), ברזילאי (אשקלון), סורוקה (באר שבע), יוספטל (אילת).

בתי חולים לילדים

מאייר (חיפה), שניידר (פתח תקווה), דנה (תל אביב), ספרא (תל השומר), אלין (ירושלים).

בתי חולים שיקומיים וגריאטריים

נווה אבות (פרדס חנה כרכור), בית לוינשטיין (רעננה), בית רבקה (פתח תקווה), אלין (ירושלים), בית חולים הרצוג (ירושלים), הרצפלד (גדרה), המרכז הרפואי שיקומי פלימן (חיפה).

בתי חולים פסיכיאטריים

מזרע (עכו), טרית כרמל (טירת כרמל), שער מנשה (פרדס חנה), שלוותה (הוד השרון), גהה (פתח תקווה), אברבנל (בת ים), נס ציונה (נס ציונה), טלביה (ירושלים), כפר שאול ואיתנים (ירושלים), המרכז לבריאות הנפש (ירושלים), באר שבע (באר שבע), מרכז רפואי לבריאות הנפש לב השרון (פרדסיה).

הרפואה הצבאית

הרפואה הצבאית בישראל נותנת מענה בעיקר במקרים קלים ושוטפים (ואו בחרום בעת לחימה מה שאינו רלוונטי למאמר) בדומה לרופא משפחה בקופת החולים.

במקרה בו החייל נדרש להליך רפואי מורכב (מחלה או פציעה קשה) הדורש טיפול בבית חולים, יועבר החייל לבית החולים הקרוב (למערכת הרפואה האזרחית) להמשך טיפול.

בבתי החולים בישראל קיים גוף צבאי הנקרא ר”מ 2 (רשימה מקובצת 2) שתפקידה ללוות את החייל בעת שהותו בבית החולים ולענות על כל צרכיו.

מאחר וכל חייל בצבא חייב להיות משויך לגוף פיקודי (לכל חייל יש מפקד), במקרה של אשפוז ארוך ר”מ 2 הופך להיות הגוף המפקד על החייל בתקופת האשפוז או השיקום.

רשימת הטלפונים של ר”מ 2 בבתי החולים בישראל.

חייל בצה”ל אינו רשאי לפנות לבדו (על דעת עצמו) לחדר מיון אלא במקרה חרום המחייב פינוי חרום.

במקרה של מחלה בסוף שבוע המחייבת טיפול דחוף (אך לא בחרום) יפנה החייב לאחד ממרכזי הרפואה הדחופה עלייהם אסביר בהמשך ושם יוחלט האם להפנות להמשך טיפול בבית חולים, או לתת מענה במסגרת המוקד לרפואה דחופה אליו ניגש החייל.

טיפ לחיילים ולמתגייסים בקרוב

  • בניגוד לרפואה האזרחית, צהל מחויב לטיפולי השיניים של החיילים בשרות סדיר וקבע.

מאחר ועלויות טיפולי שיניים בישראל יקרות מאוד ועלולות להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים, מומלץ מאוד לנצל את תקופת השרות הצבאי לסיים את כל טיפולי השיניים הנדרשים.

פניה לטיפול רפואי

הפניה לטיפול רפואי בישראל תלויה בחומרת המקרה, בדחיפות ההגעה לנקודת הטיפול ובשעת הפניה (בשעות פעילות המרפאות או אחרי).

פניה במקרה של חירום רפואי

במקרה של טיפול חירום המחייב הגעה מהירה ומידית לנקודת טיפול, נתפנה למיון בכוחות עצמנו ואו נזמין אמבולנס (במקר בהול) על ידי חיוג 101 וזה יפנה אותנו לחדר המיון הקרוב.

  • במקרה של הזמנת אמבולנס שלא בצדק (כלומר שלא היה מספיק דחוף) או שיכולנו להתפנות עצמאית (ברכב או בתחבורה ציבורית), תסרב קופת החולים לממן את עלות האמבולנס (כמה מאות שקלים).
  • במקרה של פניה למיון שלא בצדק (כלומר, יכולנו לפנות למרכז רפואה דחופה או להמתין למרפאה בבוקר) תסרב קופת החולים לשאת בדמי הטיפול במיון ואנו נחויב במלוא דמי הטיפול (סביב 2,000 שקלים).

במקרה של פניה דחופה (במידה והיא לא מצב חירום רפואי), מומלץ לפנות למוקד החרום של קופת החולים בה אנו מנויים (הפועלים תמיד) לפני ההגעה למיון ואו בדרך אליו ולקבל המלצה לאיפה לפנות.

במידה וקיבלנו הפניה לחדר מיון, נדע מראש שאנו פטורים מתשלום עלות הטיפול במיון ונחסוך עוגמת נפש בעתיד.

מצב חירום רפואי, לרוב יוגדר ככזה המסכן חייב אדם ומחייב טיפול בטווח הזמן המידי ואו במקרה בו מניעת טיפול בטווח הזמן המידי אינה מסכנת חיי אדם אך יכולה לגרום נזק בלתי הפיך לחולה.

אם יש ספק, עדיף להפעיל אמצעי חרום ולהסתכן בתשלום עלות הפינוי והמיון ולא לקחת סיכונים מיותרים בכדי לחסוך.

במידה ולא הספקנו לפנות למוקד קופת החולים לפני, אל דאגה, במידה ואכן מודבר במקרה חירום רפואי תשלם הקופה על 100% מעלות הטיפול במקרה של אשפוז ואו חלק במקרים אחרים, כל שעליכם לעשות הוא לפנות לקופה, להציג את המסמכים מהמיון ולבקש החזר.

חשוב לזכור, חדרי המיון ובתי החולים (בישראל) נועדו לתת מענה למקרי חירום רפואי, מקרים מורכבים המחייבים טיפול מידי מקרי המחייבים אשפוז באחת ממחלוקת בית החולים.

חדרי המיון לרוב עמוסים מאוד בעיקר בשעות שלאחר שעות הפעילות ובסופי השבוע, ועל כן מומלץ לשקול הגעה אם המקרה אינו עומד האחד מהתנאים המפורטים למעלה.

חובה להגיע לחדר המיון עם אמצעי תשלום ותעודה מזהה (מומלץ גם עם כרטיס קופת החולים).

טיפול דחוף שאינו מצב חירום

במקרה הדורש טיפול דחוף שאינו בהכרח בהול או מורכב, מפעילות קופות החולים (ואו שכרות את שירותיהם) של מרכזי רופאה דחופה כדוגמת טרם הפועלות בשעות הפעילות ואחריהם.

מוקדים אלו מהווים כאין קישור לפני פניה לבית חולים, במקרה הצורך.

ניתן להגיע למרכזים אלו גם מבלי לקבל אישור ממוקד הקופה.

במוקדים אלו יבדוק אתכם רופא תורן המתמחה בבעיה, במידה והרופא לא יכול לתת מענה לבעיה הוא יפנה אתכם להמשך טיפול במיון, אחרת תקבלו את הפתרון או התרופה ולבעיה ותשוחררו להמשך מעקב וטיפול של הרופא במרפאת האם שלכם (להמשך טיפול בקהילה).

למציאת שם המרכז לרפואה דחופה הקרוב לביתכם תחפשו בגוגל ‘מרכז לרופאה דחופה בתוספת שם קופה החולים שלכם.

דוג’ ‘ המרכז לרפואה דחופה כללית’

מפאת כמות המרכזים השונים לא יכולתי להביא כאן את כל הרשימה.

טיפול רפואי למחלה שגרתית או תלונה על מצב רפואי

במקרה של מחלה, או כאב או תופעה חריגה הנמשכת זמן מה, תחילת הטיפול הרפואי הוא דרך רופא המשפחה שלנו (במרפאת הבית).

רופא המשפחה, יקשיב לתלונה, יבדוק אותנו ויחליט בהתאם לממצאים על אחת מ2 האפשרויות הבאות.

  • הטיפול הנדרש (במקרה הצורך הוא אחראי לתת לנו אישור ימי מחלה אותם נגיש בעבודה).
  • המשך בדיקות מקיפות והפניה לרופא מקצועי (בקהילה או בבית חולים).
  • רופא מקצועי הינו רופא המתמחה בתחום רופאה מסוים לדוג’ רופא עיניים, קרדיולוג, רופא עור, פנימאי וכ”ו.

במקרה בו הרופאה המקצועי יחליט על בדיקות כלשהם, נשלח למוקד ביצוע הבדיקות ונחזור אליו עם התוצאות להמשך טיפול.

תהליך טיפול בבעיה רפואית שאינה דחופה במסגרת בית חולים או במסגרת הקהילה (קופות החולים), עלול לקחת חודשים ולפעמים אף יותר.

תרשים זרימה לפניה לטיפול רפואי לאזרח או חייל

  • הפניה לחייל דומה לפניה של אזרח למעט במקרה של מחלה או ברור רפואי, כאן ייפנה החייל תחילה לרופא צבאי במקום לרופא משפחה.

רפואה מונעת

המונח רפואה מונעת, מתייחס לפעולות שאנו יכולים לעשות לפני בכדי לוודא שלא נחלה.

הפעולות העיקריות שנוכל לעשות בכדי להימנע ממחלות:

  1. שמירה על כושר גופני.
  2. לאכול בריא.
  3. ביצוע בדיקות תקופתיות (לזיהוי מוקדם של סממנים שיכולים להוביל למחלות).

נושא זה משמעותי מאוד, במיוחד לאחר מעבר גיל 30. ברשות קופות החולים רשימת בדיקות המומלצת לכל גיל וגיל. לרוב, תקבלו הפניה אוטומטית לביצוע הבדיקות המומלצות ללא צורך בפניה מראש לרופא המשפחה. כלל הנושאים האלו מלווים על ידי קופת החולים, מומלץ מאוד להשתמש במידע המונגש לכם על ידי קופת החולים.
אם אינכם בטוחים, ניתן לשאול את רופא המשפחה או האחיות בקופת החולים.

רפואה משלימה

המונח רפואה משלימה, מתייחס לפעולות רפואיות הקשורות לטיפוח ויופי כמו גם לרופאה שאינה קונבנציונלית (הרפואה המקובלת) כגון דיקור סיני.

במסגרת הביטוחים המשלימים, מציעות קופות החולים חבילות רפואה משלימה כמו דיקור סיני, הסרת שיער, ועוד.

לכן, אם אתם  רואים צורך לגשת לאחד משרותי הרופאה המשלימה, כדאי לבדוק האם מה שאתם מחפשים ניתן במסגרת הרופאה המשלימה.

רפואה לטסים לחול

מבנה שרותי הרפואה במדינות שונות יכול להיות אחר לגמרי מזה הקיים בישראל. לדוג’  בחלק מהמדינות, כלל הפניות לרופא מתחילות בחדר מיון, שם החולים מסווגים להמשך טיפול כאשר מרבית טיפולי ההמשך מרוכזים באותו המבנה, מטיפול תרופתי פשוט ועד אשפוז מורכב. מומלץ מאוד את סידורי הרפואה במדינה בה תבקרו מבעוד מועד.

בנוסף, מומלץ ואף על הגבול החובה לעשות ביטוח נסיעה לחו”ל בהתאם למטרת הנסיעה (עלות ביטוח לטסים לסקי גבוהה מעלות הביטוח לטסים לבילוי רגוע יותר). ככל, בהרבה מדינות בעולם (גם במדינות מערביות), שרותי הרפואה הם בתשלום מלא. במקרה בו לא יהיה לכם כיצד לשלם, יכולים למנוע מכם טיפול נדרש ואו תמצאו את עצמכם חייבים עשרות אלפי שקלים בגין הליך רפואי לא צפוי. לכן, ביטוח רפואי לחול הוא כמעט בגדר חובה!

ובנימה אופטימית זו, שתהיו לי בריאים?

מקווה שהמאמר עזר לכם, אם יש לכם תיקונים המלצות או הארות, נשמח שתכתבו לנו בתגובות ואנו נשתדל לענות ולהשלים את המידע החסר בהקדם.

ספורט ובריאות
29/08/2018
דילוג לתוכן