התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

השלמת השכלה בצה”ל

מיתר גולדין

קצת היסטוריה, של המדינה ושלנו…

 

בין החוקים הראשונים שנחקקו במדינת ישראל בכנסת הראשונה היה “חוק לימוד חובה”. למרות מצבה הכלכלי הקשה של מדינת ישראל בראשית ימיה, הבינו המנהיגים, בראשם דוד בן גוריון, כי ההשכלה לדור הצעיר היא אבן יסוד בכינונה של המדינה.

ברבות השנים התגבשה במשרד החינוך תוכנית הליבה: לימודי חובה של מקצועות חיוניים כמו מתמטיקה, אנגלית, מדעים מחשבים ועוד. אולם כולנו יודעים שיש קבוצות רבות באוכלוסייה שמסיבות אלו ואחרות מונעות מבני הנוער לרכוש את ההשכלה החיונית הזאת. מערכת החינוך החרדית, הנמנית על קבוצות אלו, מסתייגת מהתערבות המדינה בתוכניות הלימוד שלה ואינה מאפשרת לילדים ולבני הנוער החרדיים להכיר את רוב הנושאים הנכללים בתוכניות הליבה. כתוצאה מכך רבים מבוגרי החינוך החרדי אינם יכולים להשתלב בשוק התעסוקה וגם לא מתאפשר להם להמשיך ללימודים אקדמיים ללא השלמות ארוכות. לא ניכנס כרגע למאבקים המשפטיים בנושא זה – שלמעשה הולידו את “יוצאים לשינוי”, תוכלו לקרוא על כך כאן – אלא נפרט כיצד תוכלו להשלים פערי השכלה במסגרת השירות הצבאי.

 

צבא ולימודים – מה הקשר?

צה”ל, בהגדרתו, הוא גוף בעל תפקיד ביטחוני, חברתי וחינוכי. כיוון שכך, לאורך כל שנות קיומו של צה”ל המערכת יצרה תוכניות לימודית עבור החיילים הזקוקים להשלמות, במטרה להכשירם לחיי האזרחות שלאחר השחרור. בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של פתיחת מסלולים ייעודים לחיילים חרדיים. המסלולים הללו כוללים השלמת השכלה והכוון תעסוקתי לקראת תום השירות הצבאי. נכון לכתיבת שורות אלו, התוכנית המשלבת שירות צבאי והשלמת השכלה עבור חיילים בוגרי החינוך החרדי נקראת “שנת מעו”ף” (מצוינות, עתיד ופיתוח אישי). במסגרת התוכנית החיילים הזכאים לכך נשלחים ללימודים במכינה אקדמית או במוסד אחר להשלמת בגרויות וכן נפתחת להם אפשרות לרכוש מקצוע.

 

כרטיס כניסה לעולם האקדמי ולעולם התעסוקה

תוכנית מעו”ף מתפרשת על פני שמונה חודשים (ארבעה חודשים על חשבון השירות וארבעה חודשים על חשבונכם), ומתחילה לקראת סוף השירות. זכאותכם להשתתפות בתוכנית היא אוטומטית, אם יש אינדיקציה להיותכם בוגרי החינוך החרדי בתיק האישי שלכם. כדי לוודא שהאינדיקציה אכן הוזנה פנו לאנשי השלישות ביחידה שלכם. אם אנשי השלישות אינם מכירים את התוכנית פנו אלינו כאן.

 

מעו”ף – לכלל בוגרי החינוך החרדי

עד שנת 2020 הזכאות לשנת מעו”ף ניתנה רק לבוגרי החינוך החרדי ששירתו במסלולים ייעודים לחרדים. בעקבות פעילות של עמותת “יוצאים לשינוי” שונו הנהלים וכיום כל בוגר של החינוך החרדי, גם אם אינו משרת במסלול חרדי, זכאי להתקבל לשנת מעו”ף. לפרטים נוספים על המסלולים הפתוחים לפניכם במסגרת שנת מעו”ף קראו בעמוד זה מתוך אתר “כל זכות”.

 

רוצה מידע נוסף?
מהלך השירות
29/08/2018
דילוג לתוכן