התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

אוניברסיטה או מכללה?

בר אולחוב

השאלה היכן ללמוד מעסיקה יוצאים רבים ששוקלים לימודים גבוהים. לבחירת המוסד האקדמי שבו תלמדו תהיה השפעה גדולה על העתיד הסטודנטיאלי שלכם וגם על העתיד המקצועי שלכם. אם כבר החלטתם באיזה תחום מעניין אתכם לרכוש השכלה ואתם מתלבטים אם ללמוד באוניברסיטה או במכללה, קחו כמה דקות כדי להבין מה ההבדלים בין שני סוגי המוסדות האלה, מה אופי הלימודים בכל אחד מהם וכיצד תוכלו להחליט באיזה מוסד לימודים הכי מתאים לכם ללמוד.

 

אוניברסיטה – נעים להכיר

אוניברסיטה היא מוסד ותיק, בדרך כללי, להשכלה גבוהה. הלימודים באוניברסיטה נשענים על מחקר ומידע שנצבר במשך שנים רבות. באוניברסיטה לומדים סטודנטים לתואר ראשון (B.A), לתואר שני (M.A), ודוקטורנטים הלומדים לתואר שלישי (Ph.D.).

נכון לכתיבת שורות אלו יש בארץ עשר אוניברסיטאות:

הטכניון – מכון טכנולוגי לישראלי. הוקם בשנת 1924

האוניברסיטה העברית בירושלים. הוקמה בשנת 1925

מכון ויצמן למדע. הוקם בשנת 1949

אוניברסיטת בר-אילן. הוקמה בשנת 1955

אוניברסיטת תל אביב. הוקמה בשנת 1956

אוניברסיטת חיפה. הוקמה בשנת 1963

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הוקמה בשנת 1969

האוניברסיטה הפתוחה. הוקמה בשנת 1976. האוניברסיטה הפתוחה שונה משאר האוניברסיטאות בארץ והלימודים בה עשויים להתאים ליוצאים שלא יכולים או לא רוצים ללמוד באוניברסיטאות או במכללות. הקדשנו לאוניברסיטה הפתוחה כתבה נפרדת. קראו כאן.

אוניברסיטת אריאל בשומרון. הוקמה בשנת 1982

אוניברסיטת רייכמן “המרכז הבינתחומי הרצליה”. הוקמה בשנת 1994

 

תנאי קבלה:

כדי להתקבל ללימודים באוניברסיטה יש צורך בתעודת בגרות מלאה ולעבור מבחן פסיכומטרי (במקרים מסוימים לא נדרש פסיכומטרי). הציונים שלכם בתעודת הבגרות ובמבחן הפסיכומטרי משתכללים לציון אחד (סכם) שעליו פיו ייקבע לאיזה חוג תוכלו להתקבל. החישוב משתנה מאוניברסיטה לאוניברסיטה ואפילו מחוג לחוג. אם הציון שלכם לא מספיק כדי להתקבל לחוג המבוקש, או אם אין ברשותכם תעודת בגרות מלאה – תצטרכו ללמוד במכינה קדם-אקדמית.

על המכינות הקדם-אקדמיות הרחבנו בכתבה נפרדת. ראו כאן.

 

פיקוח ושכר לימוד:

האוניברסיטאות הן גוף שמבוקר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ומסובסד על ידי המדינה. נכון לשנת תשפ”א, שכר הלימוד (שכ”ל) לתוכנית לתואר ראשון הוא 10,198 ש”ח, ו-13,780 ש”ח לתואר שני. שכר הלימוד זהה בכלל האוניברסיטאות. כחלק מתוכניות לימוד רבות תצטרכו לקחת קורסים משלימים. בנוסף, סטודנטים לתואר ראשון צריכים לעבור מבחן לקביעת רמת האנגלית שלהם, ובמידת הצורך, ללמוד קורסים לאנגלית אקדמית. עלות הקורסים הללו לא מחושבת בשכ”ל כיוון שהיא שונה מסטודנט לסטודנט ומתוכנית לתוכנית. סטודנטים רבים מממנים את עלות הלימודים באוניברסיטה באמצעות מלגות. קראו כאן על אפשרויות המימון המגוונות.

 

מכללות – נעים להכיר

מכללה היא מוסד להשכלה גבוהה, או להכשרה מקצועית. חלק מהמכללות מוסמכות להעניק תואר ראשון ותואר שני, אבל לא תואר שלישי (תואר דוקטור). העיסוק במחקר במכללות הוא מועט יחסית לאוניברסיטה והלימודים שם מכווני תעסוקה.

קשה לכמת את מספר המכללות בארץ, כיוון שגופים שונים מוסיפים לשמם את התואר “מכללה” מטעמי יוקרה ולצרכי שיווק. על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג), תשי”ח-1958, רק מוסד להשכלה גבוהה שקיבל את אישור המועצה להשכלה גבוהה רשאי להשתמש בכינוי “מכללה אקדמית”. באתר המל”ג יש רשימות מפורטות של כל המוסדות להשכלה גבוהה. אם חשבתם ללמוד במכללה מסוימת, כדאי קודם כול לבדוק מה הסטטוס שלה מבחינת המל”ג. בשורות הבאות תוכלו לקבל מושג על ההבדלים בין סוגי המכללות.

 

מכללות אקדמיות מתוקצבות

מכללות אלו נקראות גם “מכללות ציבוריות”. המכללות הציבוריות הוקמו בשנות ה-90 של המאה הקודמת בשל הביקוש ההולך וגובר לרכישת השכלה גבוהה ובשל היעדר מוסדות לימודים מתאימים בפריפריה. כיום תוכלו למצוא מכללות ציבוריות ברחבי הארץ, בתל אביב, בירושלים, בגליל, באשקלון, בבאר שבע, בצפת ובמקומות נוספים. הלימודים במכללות אקדמיות מתוקצבות מפוקחים ע”י המועצה להשכלה גבוהה ומסובסדים ע”י המדינה. על כן גובה השכ”ל במכללות אלו ובאוניברסיטאות זהה.

 

מכללות פרטיות

מכללות אלו אינן מתוקצבות ע”י המדינה ועל כן עלות הלימודים בהן גבוהה יותר מאשר באוניברסיטה או במכללה ציבורית. כדי להצדיק את קיומן ואת כדאיותן, המכללות הפרטיות מציעות מסלולי לימוד במקצועות נחשקים כמו ניהול, מדעי המחשב, משפטים ועוד.

 

מכללות אקדמיות לחינוך

מכללות ייעודיות ללימודי הוראה. הלימודים במכללות לחינוך מסובסדים ע”י המדינה. המכללות לחינוך מעניקות תואר ראשון ושני בתחומי ההוראה בלבד. גם מכללות אלו פזורות ברחבי הארץ, מדרום ועד צפון. רשימת המכללות האקדמיות לחינוך ממתינה לכם כאן.

 

אז איפה עדיף ללמוד – במכללה או באוניברסיטה?

לימודים באוניברסיטה נחשבים יוקרתיים יותר מלימודים במכללה. אם אתם מתכננים להמשיך ללימודים לתואר שני או שברצונכם להתקדם ללימודים באוניברסיטה איכותית בחו”ל, תואר ראשון מאוניברסיטה יגדיל את סיכוייכם להתקבל. גם מעסיקים רבים נוטים לייחס חשיבות רבה יותר לתארים מאוניברסיטה לעומת תארים של מכללה.

מנגד, אם למדתם במכללה שמתמחה בתחום לימוד מסוים, לדוגמה חינוך או עיצוב, ייתכן שהמעסיקים יראו בכם מועמדים עדיפים. לכן כדאי להבין מה נחשב יותר בתחום שאתם רוצים ללמוד, תואר מאוניברסיטה או תואר ממכללה.

לשיקול על עתידכם האקדמי או המקצועי יש חשיבות גדולה, אך בבואכם לבחור היכן ללמוד עליכם להביא בחשבון פרמטרים נוספים, לפי הרשימה הבאה:

תנאי קבלה: תנאי הקבלה לחוגים במכללות, בדרך כלל, נגישים וגמישים יותר מאשר תנאי הקבלה לאוניברסיטה. תנאי הקבלה הם הפרמטר הראשון שעליכם לבחון בבואכם להחליט היכן ללמוד. אם אינכם עומדים בתנאי הקבלה לחוג שבחרתם באוניברסיטה, ייתכן שתוכלו להתקבל ללימודים במכללה. אם תרצו בכל זאת ללמוד באוניברסיטה, בררו מה עליכם לעשות כדי לעמוד בתנאים. על פי רוב, תצטרכו לשפר את ציון הסכם שלכם או ללמוד במכינה קדם-אקדמית, לפני שתתחילו ללמוד בחוג המבוקש. עוד על לימודים במכינה קדם-אקדמית קראו כאן.

עלויות: כאמור, עלות הלימודים באוניברסיטה ובמכללה ציבורית היא זהה. בדקו מה עלות השכ”ל העדכנית, מה עלויות הקורסים הנלווים, לרבות קורסי האנגלית. אם חשקה נפשכם ללמוד דווקא במכללה פרטית, בררו מראש מה עלות הלימודים עד סוף התואר, לא רק של השנה הראשונה, והאם יהיו תשלומים נוספים במהלך הלימודים.

מיקום: למיקום מוסד הלימודים יש חשיבות גדולה. פעמים רבות סטודנטים בוחרים לעבור דירה כדי להיות קרובים יותר למוסד הלימודים. לפני שאתם נרשמים למוסד לימודים זה או אחר בררו שיש באפשרותכם להגיע לשם בקלות, בתחבורה ציבורית או באמצעים אחרים. אם מוסד הלימודים שבחרתם רחוק ממקום המגורים שלכם היום, כדאי להכיר את אופציות המגורים ב”מעונות”, דירות ייעודיות לסטודנטים ליד רוב האוניברסיטאות וליד חלק מהמכללות. בררו על האפשרות להתגורר במעונות.

סגנון הלימודים: על פי רוב, הלימודים במכללות יהיו בכיתות קטנות יותר. באוניברסיטה אתם עשויים ללמוד קורסים עם עוד מאות משתתפים, בעיקר בחוגים נחשבים. שאלו את עצמכם איזה סגנון למידה מתאים לכם, בפורום רב משתתפים או בכיתה קטנה. כדאי לדעת כי כללות רבות מתגאות בכך שהן מעניקות יחס אישי לכל סטודנט. אם הפרמטר הזה חשוב לכם וחיוני להצלחתכם בלימודים, בררו באיזה מוסד לימודים תוכלו ליהנות מיחס אישי ומתחשב.

האקלים הסטודנטיאלי: לאווירה באוניברסיטה או במכללה יש חשיבות גדולה להצלחה שלכם. כדאי להתייעץ עם סטודנטים שלומדים במוסד שבו אתם רוצים ללמוד ולשאול אותם מה ההווי הסטודנטיאלי בקמפוס. אם התקבלתם לכמה מוסדות לימוד תוכלו לבחור היכן ללמוד לפי ההתרשמות שלכם מהאקלים הסטודנטיאלי במקום.

זכויות לבוגרי החינוך החרדי: מוסדות לימוד רבים מכירים בצרכים הספציפיים והייחודים של היוצאים, בחלקם תוכלו אפילו למצוא בעל תפקיד שאמון על מתן מענה אישי ומדויק לסטודנטים בוגרי החינוך החרדי. לקריאה על מוסדות אקדמיים שמותאמים ליוצאים לחצו כאן.

 

תכל’ס – איפה ללמוד?

המענה לשאלה הזאת הוא אינדיבידואלי. ההמלצה שלנו היא לעבור על רשימת הפרמטרים ולכתוב לעצמכם נקודות חשובות לבירור. את הבירור תוכלו לעשות מול מחלקת הרישום של מוסד הלימודים. חלק מהמידע מצוי ברשת, באתר של מוסד הלימודים. חשוב לא לוותר על השתתפות ביום הפתוח, כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי ממוסד הלימודים ומהמרצים, וכמובן – לדבר עם סטודנטים שכבר לומדים במקום ולשמוע את החוויות וההמלצות שלהם.

 

רגע, לפני החתימה על טופס ההרשמה!

אצל יוצאים רבים בוערת תשוקת הלימוד, לפעמים הרצון ללמוד באוניברסיטה היה הכוח המניע לצאת בשאלה. השאיפה לרכוש השכלה גבוהה מובנת ומוערכת מאוד, אבל – אנא, לפני שאתם נרשמים ודאו שאתם יודעים איך תסתדרו מבחינה כלכלית. יהיה עצוב מאוד להתחיל ללמוד ואז לפרוש מסיבה כלכלית. קראו על מלגות, דברו עם יועצי ההכוון שלנו ותכננו מראש את הצד הפיננסי.

כמו כן, בררו מה מדיניות הביטולים של מוסד הלימודים. ייתכן שתתחילו ללמוד ותגלו פערים בין הציפיות שלכם למציאות ותרצו ללכת ללמוד במקום אחר. בחלק ממוסדות הלימוד מדיניות הביטולים מאפשרת תשלום יחסי אם החלטתם להפסיק את הלימודים. בדקו זאת מראש.

 

למעבר לפורטל הזכויות של יוצאי החברה החרדית באקדמיה הקליקו כאן

רוצה הכוונה אישית?
לימודים באקדמיה
10/03/2023
דילוג לתוכן