המאבק להשוואת זכויות היוצאים

מדינת ישראל מכירה באתגרים העומדים בפני יוצאי החינוך החרדי, בשילוב בצבא, באקדמיה ובתעסוקה, ומעניקה הטבות וזכויות שונות לחרדים המשתלבים במסגרות הללו, כדי להתאימן לאוכלוסיה החרדית ולהקל על השילוב. ההטבות הללו ניתנות בפועל למי ששייך לאוכלוסיה החרדית, אך מי שיצאו בשאלה, אף על פי שהתחנכו באותם מוסדות חרדיים ועברו את אותו מסלול חיים, מאבדים את זכאותם להטבות אלו. ההטבות הניתנות נחוצות כדי לגשר על פערים שונים ומגיעות לכל מי שעומד בקריטריונים לקבלן, ולמרות זאת הן לא מוענקות למי שמגיע מאותה נקודת פתיחה אם הוא כבר לא מגדיר את עצמו כחרדי.

מדינת ישראל משקיעה כחצי מיליארד ש”ח בסיוע למגזר החרדי, בניסיון לסייע לו להשתלב בחברה בתחומים שונים ולהפוך למגזר יצרני. אך דווקא יוצאי החברה החרדית, המעוניינים להשתלב בחברה ולתרום לה, מקופחים בחסות החוק. אחד הקריטריונים לקבלת התמיכה הממשלתית, למשל, היא חזות חיצונית חרדית.

האפליה הזו באה לידי ביטוי במוסדות הממשלתיים השונים- בתחומי תעסוקה והכוון תעסוקתי, השכלה גבוהה והשלמת פערים, סיוע בשירות הצבאי במסגרת מערכת הביטחון ועוד.


מתוך כך הוקמה עמותת יוצאים לשינוי, על ידי קבוצה של יוצאים ויוצאות ששמו לב לתופעה המדאיגה והחליטו להתאגד מתוך רצון לתקן את המציאות הזו. אל מול האפליה פועלת העמותה בכל התחומים להשוואת הזכויות של היוצאים בשאלה לזכויות הניתנות למי שעדיין משייך את עצמו לאוכלוסיה החרדית.

לקריאה נוספת על הישגי יוצאים לשינוי במדיניות ופיתוח לחצו כאן